Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Фабула судового акта: Позивач, керуючи мопедом, рухався у місті не маючи при собі посвідчення водія на право керування транспортним засобом відповідної категорії, а транспортний засіб був без номерного знака. Вказане правопорушення працівник поліції кваліфікував за частиною 1 статті 126, частиною 6 статті 121 КУпАП як порушення п.2.1, 2.9 Правил дорожнього руху. В результаті позивача було притягнуто до адміністративної відповідальності, про що складено відповідну постанову, накладено адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі 425 гривень.
Оскаржуючи вказану постанову, позивач зазначає, що мопед не є механічним транспортним засобом, тому вимоги розділу 2 ПДР, пунктів 2.1.а), 2.9.в) не поширюються на нього та його транспортний засіб. Постановою суду першої інстанції, залишеною без змін ухвалою апеляційного адміністративного суду в задоволенні позову відмовлено.
В обґрунтування касаційної скарги позивач зазначав, зокрема, що розглянувши справу на місці зупинки транспортного засобу, - в скороченому форматі, відповідач суттєво порушив його права. Крі того, він наголошував на тому, що мопеди, у випадку використання на автомобільних дорогах (недержавного значення) реєстрації не підлягають.
Втім, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду скаргу відхилив, виходячи з наступного.
Постановою Кабінету Міністрів № 511 від 20 травня 2009 року затверджено нову редакцію Положення про порядок надання посвідчень водія та допуску громадян до керування транспортними засобами та передбачено, що транспортні засоби, керування якими дозволяється за наявності посвідчення водія, залежно від їхніх типів і призначення, поділяються на категорії, в т.ч. А1 - мопеди, моторолери та інші двоколісні транспортні засоби, які мають двигун з робочим об`ємом до 50 куб. сантиметрів або електродвигун потужністю до 4 кВт.
Законом України від 17 листопада 2008 року № 586-VІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення дорожнього руху» з 1 січня 2010 року передбачена обов`язкова реєстрація мопедів.
Таким чином, з 01 січня 2010 року в Україні встановлена реєстрація мопедів як транспортних засобів та отримання посвідчення водія на їх керування, незалежно від їх користування чи на вулично-дорожній, чи на автомобільній дорозі державного значення.
Щодо посилань скаржника на те, що оскаржувана постанова є протиправною, оскільки справу про адміністративне правопорушення розглянуто на місці зупинки автомобіля, а не за місцезнаходженням органу, уповноваженого на такий розгляд, що позбавило його можливості скористатися у повному обсязі правами, передбаченими статтею 268 КУпАП, колегія суддів зазначила, - Законом України від 14 липня 2015 року № 596-VII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху» були внесені зміни до статті 258 КУпАП, яку зокрема, доповнено абзацом 4, зі змісту якого вбачається, що у разі вчинення адміністративних правопорушень, розгляд яких віднесено до компетенції Національної поліції, уповноваженими органами (посадовими особами) на місці вчинення правопорушення виноситься постанова у справі про адміністративне правопорушення відповідно до статті 283 КУпАП.
З урахуванням наведеного, колегія суддів ВС/КАС дійшла висновку про безпідставність твердження скаржника про порушення відповідачем порядку розгляду справи про адміністративне правопорушення та вимог статті 268 КУпАП.
Аналогічних правових висновків Верховний Суд дійшов, зокрема, у справах № 286/648/17 (постанова К/9901/23930/18 від 07 грудня 2018 року), № 489/1525/16-а (постанова К/9901/5974/18 від 31 січня 2018 року) та № 681/972/17 (постанова К/9901/17506/18 від 17 травня 2018 року).