flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Виконання рішень національних судів: відбувся Другий щорічний форум

02 жовтня 2019, 16:36

Форум став майданчиком для обговорення пропозицій із забезпечення виконання судових рішень.

У вівторок, 1 жовтня, у Києві відбувся Другий щорічний форум «Виконання рішень національних судів в Україні», організований Асоціацією правників України спільно з Проектом Ради Європи «Підтримка виконання Україною рішень Європейського суду з прав людини», який фінансується Фондом з прав людини. Про це повідомляє офіційний сайт ВРП.

Форум став майданчиком для обговорення пропозицій із забезпечення виконання судових рішень та визначення подальших кроків за участю представників законодавчої, виконавчої та судової влади, громадянського суспільства й міжнародних організацій.

 

Захід організовано з метою обговорення за участю національних та міжнародних експертів звітів з розробки Національної стратегії щодо реалізації заходів загального характеру на виконання пілотного рішення у справі «Юрій Миколайович Іванов проти України» та рішення у справі «Бурмич та інші проти України», пріоритетів та заходів, необхідних для виконання вказаних рішень ЄСПЛ та рішень національних судів, здійснення аналізу першопричин невиконання рішень національних судів України, а також з метою проведення аналізу нормативно-правової бази, що регулює виконавче провадження в Україні, на відповідність стандартам Ради Європи та дослідження механізмів забезпечення автоматичного виконання судових рішень.

Учасники форуму обговорили основні недоліки і досягнення, підвищення ефективності діяльності органів державної влади, які беруть участь у виконанні рішень суду, проблеми щодо виконання рішень у певних категоріях справ, необхідні кроки України для забезпечення виконання рішень національних судів.

 

Відкрили захід голова Верховного Суду Валентина Данішевська, заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань правової політики, голова підкомітету з питань виконання рішень Європейського суду з прав людини та альтернативного розв’язання спорів Комітету Андрій Костін, заступник голови Офісу Ради Європи в Україні Олена Литвиненко, менеджер проектів Департаменту правосуддя та правової співпраці Ради Європи Андрій Кавакін, голова Комітету з конкурсного права Всеукраїнської громадської організації «Асоціація правників України» Ірина Сербін.

організації «Асоціація правників України» Ірина Сербін.

Участь у форумі взяли представники законодавчої, виконавчої та судової влади України, представники громадських та міжнародних організацій, посольств, представники та експерти Ради Європи: член Вищої ради правосуддя Лариса Швецова, начальник відділу Департаменту виконання рішень Європейського суду з прав людини Ради Європи Павло Пушкар, експерт громадської організації «Український центр економічних і політичних досліджень імені Олександра Разумкова», голова правління громадської організації «Експертний центр з прав людини» Володимир Сущенко, експерт громадської організації «Український центр економічних і політичних досліджень імені Олександра Разумкова», суддя Конституційного Суду України у відставці Петро Стецюк, заступник Міністра юстиції України – Уповноважений у справах Європейського суду з прав людини Іван Ліщина, співголова Комісії з правової реформи Михайло Буроменський, менеджер проекту Ради Європи «Підтримка виконання Україною рішень Європейського суду з прав людини» Марта Басистюк, член Правління Всеукраїнської громадської організації «Асоціація правників України» Юліан Хорунжий, експерт Проекту Ради Європи «Підтримка виконання Україною рішень Європейського суду з прав людини» Йос Уітдехааг, доктор юридичних наук, екс-заступник Міністра юстиції України з питань виконавчої служби Світлана Глущенко, заступник начальника Головного територіального управління юстиції з питань державної виконавчої служби – начальник управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у місті Києві Віталій Чепурний, заступник Міністра соціальної політики з питань європейської інтеграції Сергій Ніжинський,  екс-голова підкомітету з питань виконання рішень Європейського суду з прав людини Комітету Верховної Ради України з питань правової політики та правосуддя, народний депутат України VIII скликання Руслан Сидорович, суддя Касаційного адміністративного суду у складі Верховного суду Володимир Кравчук, доктор юридичних наук, доцент кафедри адвокатури Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого, дисциплінарний уповноважений асоціації приватних виконавців України Олена Овчаренко, заступник Голови Державної судової адміністрації України Сергій Чорнуцький, приватний виконавець, заступник голови Комітету з конкурсного права Всеукраїнської громадської організації «Асоціація правників України» Андрій Авторгов, виконавчий директор Незалежної асоціації банків України Олена Коробкова, експерт проекту Ради Європи «Підтримка виконання Україною рішень Європейського суду з прав людини» Олексій Соломко, суддя Ленінського районного суду міста Дніпра, член Комісії з правової реформи Андрій Нижний.

Як зазначила член ВРП Лариса Швецова, виконання рішень національних судів в Україні є одним із важливих питань для судової влади.

 

Так, у Висновку №13 (2010) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи про роль суддів у виконанні судових рішень зазначено, що процедура виконання судових рішень повинна проводитись із дотриманням основоположних прав та свобод. Поняття «незалежний суд», зазначене у статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, передбачає повноваження суду ухвалювати обов’язкові до виконання рішення.

Вища рада правосуддя є конституційним органом державної влади та суддівського врядування, який захищає незалежність як судової системи в цілому, так і окремих суддів, як визначено у статті 6 цієї Конвенції, Рада гарантує ефективність та якість правосуддя для посилення суспільної довіри до системи правосуддя.

Володимир Сущенко презентував окремі положення звіту за результатами аналізу першопричин невиконання рішень національних судів в Україні, проведеного групою експертів Українського центру економічних і політичних досліджень імені Олександра Разумкова.

Експерти отримали узагальнену інформацію про невиконані судові рішення, що належать до існуючої Бюджетної програми Державної казначейської служби України (Програма 4040), яка визнана основним джерелом судових рішень для проведення експертного аналізу. Всі невиконані рішення експерти поділили на три основні групи: рішення у соціальних (за пріоритетністю виконання), трудових спорах та рішення юридичних осіб, відповідальність за які несе держава.

Експерт зазначив, що загальна кількість судових рішень, прийнятих до обліку за Програмою 4040, станом на листопад 2018 року становить 305 534 рішення.

 

З листопада 2018 року до січня 2019 року зареєстровано 8 731 рішення. На сьогодні не виконано 314 285 рішень. У 2018 році за вказаною Програмою було виконано 25% загальної кількості.

В. Сущенко зазначив, що загальна сума боргу держави перед громадянами на початок 2019 року становить 4 мільярди 22 мільйони 107 тисяч 177 гривень.

Як повідомив експерт, на сьогодні діють 17 Законів України, 6 рішень Конституційного Суду України, 3 постанови Кабінету міністрів України, 5 наказів Міністерства юстиції України, які регулюють виконання рішень судів. Однак наявність такої кількості нормативно-правових актів, за словами В. Сущенка,  не сприяє вирішенню проблеми виконання судових рішень.

Іншими причинами невиконання судових рішень є, зокрема, соціально-політичні, організаційно-правові, а також відсутність чіткої взаємодії між органами, від яких залежить виконання судового рішення, відсутність єдиних місії та мети виконавчої, законодавчої та судової влади в контексті виконання судових рішень.

Серед напрацьованих рекомендацій подолання першопричин вказаної проблеми експерти вбачають, з-поміж іншого, перегляд державної політики відповідно до вимог частини другої статті 3 Конституції України, згідно з якою права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, удосконалення в контексті спрощення і прозорості законодавчого та нормативно-правового регулювання всього механізму виконання судових рішень, розроблення єдиного обліку та узгодження бази даних, пов’язаних з виконанням судових рішень. Відсутність реального обліку не дає повної картини та не дає змоги здійснювати належний контроль.

ДЖЕРЕЛО