Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Фабула судового акта: Чергова судова справа про відповідальність місцевої влади за пошкодження транспортного засобу в результаті падіння дерева була вирішена судом на користь власника автомобіля. Як встановлено, 29 жовтня 2016 року на належний позивачеві автомобіль «Субару Форестер» впала частина стовбура старого дерева, чим автомобілю була завдано значних пошкоджень. Згідно висновку експертного дослідження автотоварознавця по визначенню вартості матеріального збитку транспортного засобу вартість матеріального збитку, нанесеного власнику автомобіля становить 51 059,31 грн.
Покладаючи на Дніпровську міську раду обов`язок по відшкодуванню заподіяної позивачу майнової шкоди, місцевий суд врахував, що дерево, з якого впала гілка на належний позивачу автомобіль, було розташовано на землі комунальної власності, його власником є територіальна громада міста та виходив із відсутності даних, що дане дерево відповідно до вимог ч. 5 ст. 28 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» перебувало на балансовому обліку виконавчого комітету чи будь-якої організації, в той час як організація роботи з цього питання проводиться виключно органами місцевого самоврядування.
Однак постановою апеляційного суду зазначене судове рішення скасовано та ухвалено нове рішення про відмову в задоволені позову.
Втім, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного цивільного суду погодився саме з рішенням суду першої інстанції. Позиція ВС/КЦС обґрунтована наступними приписами законодавства, обставинами і судженнями.
Згідно зі ст. 25 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» утримання та благоустрій прибудинкової території багатоквартирного житлового будинку, належних до нього будівель, споруд проводиться балансоутримувачем цього будинку або підприємством, установою, організацією, з якими балансоутримувачем укладено відповідний договір на утримання та благоустрій прибудинкової території.
Пунктом 5 ч. 2 ст. 10 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» передбачено, що до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою та утриманням територій населених пунктів, інженерних споруд та об`єктів, підприємств, установ та організацій, майданчиків для паркування транспортних засобів (у тому числі щодо оплати послуг з користування майданчиками для платного паркування транспортних засобів), озелененням таких територій, охороною зелених насаджень, водних об`єктів тощо.
Відповідно до пункту 5.5. Правил утримання зелених насаджень у населених пунктах України, затверджених наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 10 квітня 2006 року № 105 відповідальними за збереження зелених насаджень, належний догляд за ними є: на об`єктах благоустрою державної чи комунальної власності - балансоутримувачі цих об`єктів; на територіях установ, підприємств, організацій та прилеглих територіях - установи, організації, підприємства; на територіях земельних ділянок, які відведені під будівництво, - забудовники чи власники цих територій; на безхазяйних територіях, пустирях - місцеві органи самоврядування; на приватних садибах і прилеглих ділянках - їх власники або користувачі.
Таким чином, балансоутримувачем зелених насаджень є уповноважене органами місцевого самоврядування підприємство, яке відповідає за утримання та збереження зелених насаджень.
Разом з цим, суд першої інстанції установив, що один з відповідач - КП «Міськзеленбуд» Дніпровської міської ради було створено на підставі відповідного рішення Дніпровської міської ради, при створенні якого на його баланс жодних зелених насаджень не передавалось.
Іншим рішенням Дніпропетровської міської ради ще один з відповідачів - КП «Жилсервіс-2» Дніпровської міської ради є балансоутримувачем житлового будинку, проте, - не об`єктів благоустрою зеленого господарства, що розташовані на прибудинковій території вказаного будинку.